بازیافتی‌هایی که فرهنگ‌ساز شدند

اخیرا خبر مربوط به بانو صفورا غله زاری معلم بازنشسته را میخواندم که از فروش بازیافتیها کتابخانه و فرهنگ میساخت. در ذهنم آموزشهای مدارس را تحلیل میکردم که غالبا تئوریهایی خالی از اثر عملی مثبت در جامعه است و با اینحال هرساله برای آن بخش مهمی از بودجه مملکت صرف میشود. هرسال هم بر سر گرفتن شهریه در مدارس دولتی کشمکش وجود دارد. ♻️با خود فکر کردم ایکاش همه دانش آموزان ملزم به تفکیک تمیز بازیافتیهای منزل خود و ارائه آن بصورت هفته ای یکبار به مدرسه بودند تا مدرسه از محل فروش آنها درآمد برای اداره و تجهیز مدرسه پیدا کند و دیگر محتاج شهریه گرفتن از دانش آموزان نباشد. صد البته که درآمد مالی از بازیافتیها مهمترین بخش این کار «نیست» بلکه در آن گنجهای بزرگتری نهفته است:

1️⃣ تقویت « باور ما میتوانیم» در دانش آموزان و حس نتیجه بخش بودن یک « کار گروهی » وقتی به دانش آموز گزارش داده شود که بر اثر پولی که با تلاشهای شخص شما جمع شده لوازم ورزشی مدرسه تجهیز شد،چه احساسی شکل میگیرد؟ حس یک شخصیت سازنده پرغرور و افتخار در کودکیست که شکل میگیرد و این بزرگترین گنج یک ملت است. باور به توانمندی های جمعی خود.

2️⃣ «قناعت و قدرشناسی» اگر دانش آموزان قدر داشته های خود را بدانند و زحمت بکشند، منتظر این و آن نمیمانند تا خواسته هایشان را اجابت کنند. در بلند مدت ملتی متوقع بار نمی آیند و تلاش را بر انتظار وتمنا ترجیح میدهند.

3️⃣ تقویت حس «حفظ امانت و احترام به طبیعت»

4️⃣ ارزش قائل شدن برای تمام موجودات زنده در طبیعت که حیاتشان با زباله ها بخطر می افتد و تقویت «حس دگرخواهی»  ایجاد ارزش افزوده برای اداره و تجهیز مدرسه و صرفه جویی در بودجه کشور برای ایجاد عمران و اشتغال 🔆من به نوبه خودسعی کردم در اطراف خودم مادران و معلمان مدارس را تشویق به اینکار کنم. در این مسیر با بعضی مدارس از جمله دبستان 22 بهمن در تهرانسر مواجه شدم که با همکاری شهرداری منطقه بچه ها را با هدبه هایی مثل پاک کن و مداد باین امر تشویق کردند. اما برای حصول نتایج اصلی که ذکر شد،اولا لازمست درامدها در مدرسه هزینه شود (نه در ارگانهای دیگر مانند شهرداری) ثانیا باید گزارش نحوه مصرف درآمد حاصله به دانش آموزان و حتی اولیا داده شود. 🏆 این طرح در همین حالت هم تبدیل یک تهدید به یک فرصت و از هر جهت منفعت است. اما میتواند گسترش پیدا کند. در ادامه اگر مسابقات منطقه ای استانی و حتی کشوری برای ساخت چیزهای مفید از بازیافتیها نظیر مجسمه ها، آثار هنری و یا ابزارهای کاربردی تبدیل شود میتواند به «تقویت خلاقیت» دانش آموزان منجر شود. 🤝 اگر شما هم این طرح را می پسندید لطفا به معلمان و اولیا مدارس فرزندان خود این کار را پیشنهاد کنید. بهتر است باور کنیم گنجهایی که ملت ژاپن را از خاکسترهای جنگ بلند کرد و از آن کشوری بزرگ و صنعتی ساخت همین گنجهاست. برای رسیدن به مقصد اگر نمیتوانیم کار فوق العاده انجام دهیم، کارهای کوچک را فوق العاده انجام دهیم🙏

خانم فاطمه بلوری